Adriaan Faber
Ijslands
Svörtuloft
Amsterdam: Querido, 2012 | Andere uitgaves
347 p.
9789021441931 (paperback) 9789021446271 (paperback)

Rechercheur Sigurdur Oli van de politie in Reykjavik wordt door een goede vriend om raad gevraagd: zijn schoonzus en zwager deden aan partnerruil en worden nu met seksfoto’s gechanteerd door een stel uit de parenclub. Als Sigurdur gaat praten met het stel, vindt hij de vrouw zwaar mishandeld en wordt zelf aangevallen door de dader, die kan vluchten. Nadat Lina in het ziekenhuis is overleden volgt een moordonderzoek dat duidelijk maakt dat de goede vriend niet eerlijk is geweest, en de vermoorde Lina de schakel vormt naar de nooit opgehelderde verdwijning en mogelijk moord op een bankier. In deze tiende Erlendur detectiveroman van de bekende IJslandse thrillerauteur (1961) die twee keer de Martin Beck Award ontving, is Erlendur op vakantie, maar staat zijn collega Sigurdur Oli centraal. Een spannende, actuele, goed vertaalde thriller met een uitstekende plot die indringend actuele thema’s als kinderporno en het bankenschandaal verwerkt, en een goede subplot waarin Sigurdurs persoonlijk…Lees verder

Over Arnaldur Indriðason

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Anneli Salo

Arnaldur Indriðason (Reykjavik, 28 januari 1961) is een IJslandse historicus en schrijver van detectives. Hij woont met zijn vrouw en drie kinderen in Reykjavík.

Werk

In 1981 en 1982 was Arnaldur journalist bij de IJslandse krant Morgunblaðið, waarna hij als freelance schrijver werkte. Van 1986 tot 2001 was hij filmcriticus bij Morgunblaðið.

Arnaldur publiceerde in 1997 zijn eerste boek, Synir Duftsins (Maandagskinderen). Sindsdien is zijn populariteit tot grote hoogten gestegen. In 2004 waren zeven van de tien meest geleende boeken in de bibliotheek van Reykjavík titels van Arnaldur. Maandenlang stond hij met zes boeken in de IJslandse bestsellerlijst. De top-3 leek permanent aan hem toegewezen.

Ook buiten IJsland worden Arnaldurs boeken veel gelezen. Ze zijn in het Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Nederlands, Noors, Tsjechisch en Zweeds vertaald en in 26 landen uitgegeven.