Zelfportret voorbij de stilte

Zelfportret voorbij de stilte / teksten en grafisch werk Karel Vingerhoets
Karel Vingerhoets
Antwerpen: Manteau, 2008
141 p., [24] p. pl.
9789022322932

Een kubistisch zelfportret: de spiegel, na de explosie in een mozaïek van duizend scherven uiteengespat, is geduldig maar ook driftig weer samengeraapt, aan elkaar gelijmd en bruikbaar", aldus de flaptekst, die op een sprekende manier de inhoud van het boek samenvat. De auteur, acteur Karel Vingerhoets, heeft sinds een werkongeval ? tijdens een toneelrepetitie ging een geweer te dicht naast hem af ? te kampen met een blijvende, helse fluittoon in zijn oor. 'Tinnitus' is de medische benaming van dit fenomeen dat onomkeerbaar is en mensen werkelijk tot wanhoop kan drijven. De auteur beschrijft de hel waar hij ? en zijn partner ? gedurende verschillende jaren door ging. Uiteindelijk bracht een langdurige psychische behandeling soelaas. Zo zeer zelfs dat Vingerhoets opnieuw acteur is geworden.

Het boek bevat dagboekfragmenten die uiteen vallen in twee delen: het eerste deel situeert zich tussen de dag van het ongeval (1 december 2003) en 22 augustus 2005. Van 2004 zijn er slechts z…Lees verder
Tinnitus is het horen van geluid in je hoofd terwijl er geen aanwijsbare geluidsbron is. Tinnitus is voortdurend aanwezig, niet te genezen en daarom voor veel mensen een verschrikking. Het zelfportret van acteur en grafisch kunstenaar Karel Vingerhoets geeft op een een indrukwekkende wijze vorm aan een zoektocht uit deze verschrikking. Het boek is opgebouwd uit dagboekfragmenten, gedichten en grafisch werk. In de dagboekfragmenten vertelt de auteur het verhaal over hoe het begon, de mislukte zoektocht naar medisch herstel en de bevrijding die het schrijven en samenstellen van het zelfportret voor hem betekende. De gedichten en grafische beelden verbeelden de worsteling met tinnitus op een prachtige manier, met indrukwekkende metaforen en omschrijvingen van zijn tinnitus: 'de valse wals van de hoge mi', 'men mag een mens veel afnemen, maar als hij de stilte kwijt is, is de hele wereld één gevangenis'. Een must voor iedereen die zelf tinnitus heeft of iemand met tinnitus in zijn omgevin…Lees verder

Over Karel Vingerhoets

Karel Maria Isidoor Vingerhoets (Lier, 1953) is een Vlaamse acteur.

Na zijn humaniora aan het Sint-Gummaruscollege te Lier, studeerde Karel Vingerhoets aan de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Hij stond jarenlang op de planken in het Weense Burgtheater. Terug in België acteerde hij in verschillende Vlaamse series zoals: Slisse & Cesar, Langs de Kade, Misafir, Thuis (Harry Moeyaerts), Buiten De Zone, F.C. De Kampioenen, Alias, Vossenstreken en Human Day. Karel vertolkte tussen 2004 en 2006 de rol van burgemeester Peter Dehaene in de Vlaamse televisieserie Wittekerke, in 2009 was hij te zien in de fictiereeks Los Zand op één. In 2011 had hij een bijrol als een van de ouders in de langspeelfilm Hasta la Vista.

Daarnaast is hij ook actief als beeldend kunstenaar met voornamelijk abstracte schilderijen.

Karel was enkele jaren getrouwd met de Belgische actrice An Nelissen. Samen hebben ze een zoon, de Belgische acteur Mathias Vingerhoets, geboren in 19…Lees verder op Wikipedia