Nadat in 1891 een spookschip gestrand is, gaat een auteur van griezelverhalen op onderzoek uit.
Blackwell / Kevin Valgaeren
K.R. Valgaeren 1979-
Tielt: Lannoo, 2018
447 p.
9789401445825 (paperback)

In 1891 strandt een eeuwenoud schip op de kliffen nabij het dorpje Whitby. Jericho Blackwell, lid van de Society for Psychic Investigation and Education, wordt samen met archivaris John Dawkins daar naartoe gestuurd om te onderzoeken wat er precies aan de hand is. Blackwell is auteur van griezelverhalen, maar heeft geen letter meer geschreven sinds de onverwachte dood van zijn vrouw een jaar geleden. Al snel blijkt dat zijn kennis van spookgeschiedenissen en occulte zaken hard nodig is om deze zaak op te lossen. Vierde roman van de auteur (1979) die de Schaduwprijs won voor zijn debuut. Met behulp van veel bijvoeglijke naamwoorden weet de auteur op overtuigende wijze het Engeland van de negentiende eeuw neer te zetten, met elementen als opium roken en auteur Wilkie Collins. Blackwell bijt zich als een Sherlock Holmes vast in deze zaak, maar dan als een die gespecialiseerd is in paranormale verschijnselen. Zeldzame klasse van Vlaamse bodem.

Over K.R. Valgaeren

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Eveline Werck

Kevin Valgaeren (Turnhout, 17 december 1979) is een Belgische schrijver van mysteries en gothic novels. In 2011 debuteerde hij met De Ziener, waarmee hij in 2012 de Schaduwprijs won voor beste spannende debuut in de Nederlandse taal. In 2012 werd Bloedlijn gepubliceerd, het tweede deel in een reeks verhalen over David Mayfair. Seance, een duistere thriller gebaseerd op een beruchte fraudezaak tijdens de hoogdagen van het Engelse spiritualisme, verscheen in 2016 en belandde prompt op de shortlist van de Harland Awards Romanprijs voor beste boek in het fantastische genre. In 2018 verscheen "Blackwell", een ode aan de gothic novel en haar grootmeesters. Het boek werd unaniem positief ontvangen en belandde op de shortlist van de Knack Hercule Poirotprijs, een onderscheiding voor spannende boeken in Vlaanderen. Een jaar later bracht hij met "Engelenlust" een opmerkelijke literaire roman uit over necrofilie. Sindsdien publiceert hij onder de naam K.R. Valgaereā€¦Lees verder op Wikipedia