Een 15-jarig meisje met een mismaakt gezicht begint een zuiveringsactie in een wereld vol wellust.
Een nacht om te vliegeren
Renate Dorrestein 1954-2018
Amsterdam: Em. Querido's Uitgeverij, 2020
158 p.
9789021424224 (paperback)

Het vierde boek van Renate Dorrestein, uit 1987, waarover de meningen destijds verdeeld waren. Sommigen waren zeer enthousiast, vonden het hoogst origineel en zeer goed geschreven, terwijl anderen het bizar, nergens over gaand of overbodig vonden. In een groot huis wordt het jaarlijkse midzomernachtfeest gegeven. Asa, de door een geheimzinnige oorzaak halfblind en mismaakt geworden dochter des huizes, ziet overal om zich heen wellust. Niemand neemt notitie van haar. Zij is op zoek naar haar verdwenen broer en verwacht hem op het feest te zien. Mede dankzij Asa loopt het feest geweldig uit de hand: brand, voedselvergiftiging en ontsnapte krokodillen. De hele sfeer van het amusante en intrigerende boek is zeer on-Nederlands. Knap geschreven verhaal van de auteur (1954-2018), die de Annie Romeinprijs kreeg voor haar hele oeuvre.

Over Renate Dorrestein

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Jan Harm Bakhuys

Renate Maria Dorrestein (Amsterdam, 25 januari 1954 - Aerdenhout, 4 mei 2018) was een Nederlandse schrijfster, journaliste en feministe.

Renate Dorrestein groeide op in een rooms-katholiek advocatengezin in Amstelveen. In 1967 was ze in het programma Monitor samen met Coen van Vrijberghe de Coningh in gesprek als jeugdbestuurslid van Wildlife Rangerset met de Nederlandse prins-gemaal Bernhard van Lippe-Biesterfeld. Na de lagere school, geleid door nonnen, en het gymnasium aan het Keizer Karel College ging ze als leerling-journalist werken bij Libelle en Panorama. Door de vele reizen die ze kon maken voor het blad en de ervaringen die ze opdeed, werd haar persoonlijkheid en daardoor ook haar schrijfstijl gevormd. Na een aantal jaren ging ze in 1977 freelance schrijven. Midden jaren zeventig was Dorrestein al samen met een vriendin, Liesbeth Hendrikse, het productiebureau Proburo gestart, dat bijlage…Lees verder op Wikipedia